Σεμινάριο: ΕΞΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

amazingly blessed  lecturer….!

afisa

Σεμινάρια- βιωματικά εργαστηρία με γενικό τίτλο:

ΕΞΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Τα σεμινάρια & εργαστήρια απευθύνονται στο κοινό, σε νέους ενδιαφερόμενους για την έρευνα και την πρακτική του θεάτρου και των παραστατικών τεχνών γενικώτερα, τις εφαρμογές τους και την αντιμετώπισή τους σαν “δημιουργικό όλο” . Προτείνονται ως master-class και δίνουν την ευκαιρία στους ενδιαφερόμενους να παρακολουθήσουν -εμπράκτως- την διδασκαλία εξεχόντων ανθρώπων της τέχνης.

Το πρώτο σεμινάριο-εργαστήριο, συμπαραγωγή τριών φορέων : ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ομάδα πειραματικού θεάτρου “ frACTals”, Μικρή Όπερα του Κόσμου, δίνει ήδη το “στίγμα’ για το εύρος του περιεχομένου των σεμιναρίων & εργαστηρίων που προτείνονται.(* στο τέλος της σημείωσης πληροφορίες σχετικά με τον κάθε φορέα)

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ:

26/27/28 Φεβρουαρίου και 1/2/ Μαρτίου
Θέατρο Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών- Πειραιώς 256

ΣΩΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ:
ένα σεμινάριο πάνω στην Παιδαγωγική του Ηθοποιού ( ως performer) και την έρευνα για μια Υπεύθυνη Ελευθερία.

με τον John Schrantz ,
καθηγητή θεατρολογίας του Πανεπιστημίου της Μάλτας, σκηνοθέτη , εμπνευστή του προγράμματος EMA-PS, European Masters in Performer Studies και του ερευνητικού προγράμματος xHCA – Questioning Human Creativity as Acting.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΙΣΗΓΗΤΗ

Η πολυετής και συνεχής έρευνα του καθ. κ.Τζων Σκραντζ , συνδυασμένη με στοχασμούς και συμπεράσματα των Γνωσιακών Επιστημών* (άλλως “Επιστημών της Γνώσης και της Νόησης”), επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο ένα σημαντικό κομμάτι της εκπαίδευσης του ηθοποιού ενδυναμώνει βασικές δυνατότητες της εκπαίδευσης του ανθρώπινου όντος, προσκρούοντας έτσι σε ουσιαστικά προβλήματα των καιρών μας.
Οι μεγάλοι δάσκαλοι του 20ου αιώνα**πάλεψαν ώστε το θέατρο να αναγνωριστεί ως η τέχνη του Ηθοποιού (-performer***) , αυτόνομη και ελεύθερη από την κυριαρχία των άλλων μορφών τέχνης (όπως κείμενο-συγγραφέας, σκηνοθέτης κλπ.) ή κι από αυτήν την κυριαρχία του κοινού
( διαμέσου της οικονομικής πελατειακής του στήριξης). Σήμερα, ο “αγώνας” αυτός κάθε άλλο παρά έληξε. Η εκπαιδευτική μέθοδος που προτείνει ο Τζων Σκραντζ με το συγκεκριμένο σύστημά ασκήσεων ενεργοποιεί κάθε νέο, ειλικρινή, αποφασισμένο, εν δυνάμει performer* ώστε να εξερευνήσει και να “χαρτογραφήσει” αυτόνομα τις δυνατότητές του/της.
Οι ασκήσεις προσφέρουν ένα “μονοπάτι”, διαμέσου του οποίου κάποιος/α μπορεί να “σηματοποιήσει” τις δικές του/της αποκλειστικές ποιότητες και δυνατότητες, αυτές τις ίδιες , οι οποίες, χάρη στην γενετική μοναδικότητα του καθένα, τον/την χαρακτηρίζουν ως ιδιαίτερη προσωπικότητα και οντότητα. Αυτό το “μονοπάτι” εν δυνάμει απελευθερώνει αυτές τις – μοναδικές στον καθένα ξεχωριστά- δυνατότητες, δίνοντας στο άτομο την πιθανότητα να πραγματώσει την προσωπική του “αυτονομία”.
Ταυτόχρονα όμως η τέχνη του ηθοποιού (θέατρο-performance) απαιτεί πολύ ειδικές ικανότητες , καθώς τον φέρνει σε μια συνεχή σχέση με τους άλλους , σχέση απαραίτητη, καθώς χωρίς αυτήν θα καταλήξει σε μια αυτοπροβολή και επίδειξη, μακριά από κάθε έννοια τέχνης και δημιουργικότητας.
Η βαθειά κοινωνική φύση του θεάτρου υπερσκελίζει την οποοιαδήποτε σολιπσιστική θεώρηση, οδηγώντας σε μια διευρυμένη αντίληψη της διάδρασης μεταξύ των ατόμων : ακριβώς γι’ αυτό ο Τζων Σκραντζ αναφέρεται στον βιωματικό τρόπο του ηθοποιού ( performer) ως “ εξαρτημένη αυτονομία”.
Το σεμινάριο δίνει στους συμμετέχοντες τον τρόπο να διακρίνουν πως, μέσα από την μέθοδο της Σωματοποίησης, ο/η εν δυνάμει performer μπορεί να κινηθεί προς την Εξαρτημένη Αυτονομία.

Σημ.
1.* Η γνωσιακή επιστήμη (cognitive science) είναι το επιστημονικό πεδίο που ασχολείται με τη μελέτη του νου. Πρόκειται για ένα διεπιστημονικό αντικείμενο το οποίο αντλεί γνώσεις και ερευνητική μεθοδολογία από τις γνωστικές νευροεπιστήμες, τη γνωστική ψυχολογία, την τεχνητή νοημοσύνη, τη γλωσσολογία και τη φιλοσοφία του νου. Η έρευνα στη γνωσιακή επιστήμη εστιάζεται κυρίως στη μελέτη της αντίληψης, της προσοχής, της νόησης, της δράσης, της γλώσσας, της μνήμης, της μάθησης και της γνωστικής ανάπτυξης.
2.**Ο αγώνας των μεγάλων δασκάλων του σύγχρονου θεάτρου :Stanislavski, Meyerhold, Craig, Copeau, Grotowski, Barba σήμερα είναι πιο σύγχρονος από ποτέ, καθώς οι κυρίαρχες δυνάμεις της κοινωίας στριμώχνουν την τέχνη στην γωνία , ώστε να συμβιβάζεται με το “παραδεκτό” κοινό αίσθημα αντί να το ανατρέπει και να το προκαλεί.
Ο Grotowski το λέει : “ Η τέχνη είναι βαθειά επαναστατική. Οι κακοί καλλιτέχνες μιλούν για επαναστάσεις: οι πραγματικοί καλλιτέχνες επαναστατούν”, ενώ ο ίδιος ο Stanislavski τόλμησε να εναντιωθεί στον Alexei Angarov, αρχηγό της μυστικής αστυνομίας του Σταλιν ( ČEKA ), προκαλώντας και τους δύο ανοιχτά, τόσο με την δουλειά του στο θέατρο όσο και με την δημοσίευση μιας ανοιχτής του επιστολής.
3.** ο όρος “performer” χρησιμοποιείται με βάσει την προέλευση και ετυμολογία του από την παλιά γαλλική “parformance» (XVI αι.) “parformer” που σημαίνει “πλήρης” και «εκπαιδεύω ( train).

ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

1η ημέρα -26 Φεβρουαρίου
– Έναρξη

4 ώρες , από τις 10.30 έως τις 14.30
-Θεωρητικό μέρος- παρουσίαση -Εισαγωγή στο βιωματικό μέρος με ασκήσεις μεθοδολογίας

Γαι τις επόμενες ημέρες συμβουλεύεται να μην απομακρύνονται οι συμμετέχοντες από τον τόπο διεξαγωγής του σεμιναρίου κατά την ώρα του ενδιάμεσου διαλείμματος , τα ωράρια θα τηρούνται με απόλυτη ακρίβεια.
Ως ασκήσεις “μεθοδολογίας” εννοούνται οι ασκήσεις που “εφευρέθηκαν” και χρησιμοποιούνται στο συγκεκριμμένο ερευνητικό πρόγραμμα όπου διδάσκει ο καθ.κ. Schranz

2η ημέρα -27 Φεβρουαρίου

6/7 ώρες συνολικής διάρκειας : 10.30- 13.00 και 14.30-17.30
-ασκήσεις μεθοδολογίας για τον σχεδιασμό δράσεων με πρακτική πάνω στις πιθανότητες της πρόθεσης- μέρος 1.

3rd day – 28 February -3η ημέρα -28 Φεβρουαρίου
.
6/7 ώρες συνολικής διάρκειας : 10.30- 13.00 και 14.30-17.30
– Θεματική ανάλυση- “Επισοδειακή” Μνήμη
-ασκήσεις μεθοδολογίας για τον σχεδιασμό δράσεων με πρακτική πάνω στις πιθανότητες της πρόθεσης- μέρος 2.

4th day – 1 March -4η ημέρα -1 Μαρτίου

5 ώρες συνολικής διάρκειας : 10.30 – 13.00 και 13.15 – 15.30
-ασκήσεις μεθοδολογίας για τον σχεδιασμό δράσεων με πρακτική πάνω στις πιθανότητες της πρόθεσης- μέρος 3.
-παρουσίαση θεωρητικού υλικού : “Γραμματική και…γραμματική”
-επινοώντας δομές και αφιερώνοντάς τες στην μνήμη.

5th day – 2 March -5η ημέρα -1 Μαρτίου

4 ώρες συνολικής διάρκειας : 10.30 – 14.30
-Πιθανότητες διάδρασης
-Σύνοψη και συζήτηση- σχόλια- ερωτήσεις

(*) ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ

ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

Η ιστορία της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.) συμπίπτει χρονικά με την ιστορία του νεοελληνικού κράτους. Αφετηρία της Σχολής υπήρξε το «Σχολείο των Τεχνών» που υποδέχτηκε τους πρώτους του μαθητές στις 17 Οκτωβρίου 1837.
Το 1930 η Σχολή ανωτατοποιήθηκε και εξελίχθηκε έκτοτε ως ανεξάρτητο εκπαιδευτικό ίδρυμα.
Στη μακρόχρονη διαδρομή της, κορυφαίοι Έλληνες καλλιτέχνες άφησαν το στίγμα τους και ως διδάσκοντες στη Σχολή.
Κατά το έτος 2066-2007 ενεργοποιήθηκε το Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης.
Μεγάλη τομή στην εξέλιξη της Σχολής υπήρξε η παραχώρηση από το κράτος, το 1992, των εγκαταστάσεων του παλιού εργοστασίου υφαντουργίας επί της οδού Πειραιώς 256, όπου στεγάζονται σήμερα όλες οι εκπαιδευτικές και εργαστηριακές δραστηριότητες της Σχολής
Το έτος 2012-2013 συστάθηκε Τριμελής Επιτροπή Διαχείρισης του Θεάτρου της ΑΣΚΤ με στόχο την αξιοποίηση της θεατρικής σκηνής.
Επικοινωνία : Αθηνά Γκογκομήτρου e-mail:theatro@asfa.gr Τηλ.: 210-3897111

ΟΜΑΔΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ “frACTals”:
δημιουργήθηκε τον Ιούνιο του 2001. Στόχος της είναι η έρευνα πάνω στην θεατρική μεθοδολογία, στον αυτοσχεδιασμό και στην σωματική έκφραση και μνήμη:
“Υπάρχει ένα ακραίο σημείο, εκεί όπου η τεχνική συναντάει το συναίσθημα, η αίσθηση την αντίληψη και η σημειολογία το νόημα, ένα σημείο όπου όλοι μας θα θέλαμε να φτάσουμε, γιατί είναι το σημείο της τομής του προσωπικού γίγνεσθαι με την υπερβατική ηθική, και ο στόχος είναι ακριβώς να θεσπιστεί μια συνέχεια που να στοχεύει τόσο μακριά”.
Από την ίδρυσή της έως και σήμερα πραγματοποίησε συνολικά 19 θεατρικές παραστάσεις και 10 συμμετοχές σε θεατρικά φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αποσπώντας συχνά εγκωμιαστικές κριτικές (Ιταλία, Μάλτα, Βέλγιο, Τσεχία, Πορτογαλία), workshops θεατρικής εκπαίδευσης για ενήλικες και παιδιά, και διοργάνωσε επτά ευρωπαϊκά προγράμματα για το θέατρο στην Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Από την ίδρυσή της συνεργάζεται με το κέντρο θεατρικών ερευνών ”Groups for Human Encounter” στην Μάλτα ,το “Teatro Aenigma” , τους οργανισμούς “Teatri e Diversita” και “Motumus” στην Ιταλία και την “Μικρή Όπερα του Κόσμου” στην Ελλάδα.
Επικοινωνία : fractasrtg@iname.com, tkitsou@yahoo.com

ΜΙΚΡΗ ΟΠΕΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ -”La Petit Opera du Monde” :
γεννήθηκε το 2007, στο Παρίσι από μια ιδέα : Ένας θεσμός για τη Λυρική τέχνη και το Θέατρο έξω από τα καθιερωμένα, που οι παραγωγές του να μην είναι προϊόν μεγάλων σχημάτων αλλά νέων κυρίως καλλιτεχνών και πρωτοπόρων στο είδος.
Ξεκινώντας από το Μπαρόκ και συνδέοντας το θέατρο με την όπερα, η ΜΟΤΚ, έχει ήδη στο ενεργητικό της μέσα σε τέσσερα χρόνια λειτουργίας, επτά παραγωγές όπερας και δύο θεατρικές.
Τίτλοι που πολύ δύσκολα ανεβαίνουν στα μεγάλα θέατρα, παρουσιάστηκαν τόσο στην Αθήνα όσο στο Μιλάνο και το Παρίσι, με πολύ μεγάλη επιτυχία. Διεθνής κριτική και κοινό, όχι μόνον αγκάλιασαν την προσπάθεια, αλλά έδωσαν στην ΜΟΤΚ φτερά να πετάξει στο μουσικοθεατρικό στερέωμα και να συνδέσει την Αθήνα, το Μιλάνο και το Παρίσι, με νότες υπέροχες, νέεες φωνές, φαντασία και χρώματα.
Έχουν πραγματοποιηθεί ακόμα 29 συναυλίες Μπαρόκ και Κλασικής περιόδου, λυρικά κοντσέρτι-γκαλά και λιντ.Η Μικρή Όπερα ευελπιστούμε να καθιερωθεί σαν ένας οργανισμός που δε παράγει μόνο λυρικά θεάματα αλλά και εκπαίδευση για νέους καλλιτέχνες απ’ όλη την Ευρώπη.
Με εφαλτήριο την Ελλάδα ανοιγόμαστε σε συμπαραγωγές με την Ιταλία ,τη Γαλλία ,την Κύπρο, την Τουρκία και τις Η.Π.Α. με την Όπερα της Βαλτιμόρης.
Επικονωνία:artemon.st@gmail.com, http://www.facebook.com/mesages/petitopera.dumonde

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s